lördag 4 september 2010

Ny taktik

I natt var det premiär för sova-i-eget-rum för barnen. I och med den omställningen tänkte jag att nu går vi bananas och ändrar på läggningsrutinerna också. Vi har ju sedan de varit pyttesmå suttit med dem i famnen och matat dem den sista måltiden inför natten. I 98% av fallen har de somnat i samband med att de har ätit och så har det bara varit att lägga dem i sängen. De 2% av fallen som de varit vakna har vi lagt dem ändå och så har de pratat och fixat lite och sen somnat inom 10 min. Men det var tydligen på den gamla goda tiden.

De senaste veckorna har det INTE varit aktuellt att somna i samband med matning och utöver det så skall man sitta och vagga dem i typ 15-20 min innan de har kunnat tänka sig att blunda. Det är inte aktuellt eftersom jag lägger dem ensam 2-3 ggr i veckan så igår var det premiär för det nya tillvägagångssättet;
- Välling serveras i sängen
- 1 godnattsaga läses
- Tack och hejdå

Resultat: Båda var superstirriga och hade fullt upp med att studsa, rulla runt och skratta för fulla halsar innan vällingen kom. När vällingen väl kom var naturligtvis matvraket Dino nöjd medan Polly fortfarande hade fullt upp med att skratta. Då vart det ingen välling för henne förrän hon lugnat ner sig och jag fortsatte med att läsa en liten godnattsaga. Jag inser att de inte fattar någonting av det jag läser, allra minst Mästerkattens stövlar men jag tänkte att det kunde vara en liten trevlig tradition. Efter det var min tanke att de skulle vara så trötta att de bara somnade. Yeah right! I en timma brottades jag med dem att de skulle ligga ner och sova. Men varför göra det när allt annat är så mycket roligare? Till slut somnade de nog av utmattning och sov non.stop till 04. Då vaknade Polly av att hon hade en hostattack så vem vet hur länge de hade tänkt att sova egentligen? Nu är de ju dessutom förkylda också och sover inte som de brukar.

Med andra ord hoppas jag att dagens läggning inte tar mer än 40 min och att de sover lite längre i natt!

Vad kör ni för läggning?

2 kommentarer:

Camilla sa...

jag brukar ge välling i knät i soffan och sen borsta tänderna o sen lägga dom. säg go natt o stoppa om dom sen gå ut sen får dom skrika o gå in va 5:e min o kolla till dom men då säger jag inget. första gången jag körde se så tog det 20min sen sov dom.

Fia sa...

Vi slutade bära/vagga Emmy för några veckor sen, och kör nu ungefär samma metod som ni. Får dock sitta och hålla på henne, annars flyger hon upp och står och hoppar i sängen istället. Det tog knappt en timme och ett jävla liv de första två kvällarna, sen dess går det på 5-10 minuter.