fredag 3 september 2010

Nej eller inte nej?

Klåfinger 1 och 2 är på precis allt nu för tiden. Det kommer ju bli värre, det inser jag också men frågan är hur man skall ta itu med det hela? Först och främst vill jag klargöra att det inte handlar om att vi är rädda om några saker här hemma, vi äger inget jätteömtåligt så ifall något skulle gå sönder är det inte hela världen. Däremot är jag naturligtvis rädd för att de skall lyckas skada sig på något sätt.

Men frågan kvarstår, skall man flytta på allt som de kan skada sig på? Skall man säga NEJ ungefär 180 gånger i minuten? Skall man flytta på dem och hoppas på att de har sämre minne än en guldfisk så att de inte kommer ihåg vad det var som var så kul i just det hörnet?

Just nu kör vi på NEJ här hemma. Det verkar funka rätt bra. De tittar upp och börjar antingen lipa eller så går de faktiskt därifrån. I några fall har jag sagt nej rätt högt och "elakt" och sedan flyttat på dem. Det brukar hjälpa i en timma eller så.

Jag vill ju helst inte att deras första ord skall vara nej liksom men jag är inte särskilt sugen på taktiken "de måste få lära sig att det gör ont" heller.

6 kommentarer:

Karolina sa...

Vi kör på "försiktigt" och "ajaj". Funkar rätt bra. Men det är kanske för att jag lägger till en mördarblick också...(avd. oklar pedagogik)

Mattis sa...

Tycker att nej, ajaj och inte måste använda flitigt. Att plocka bort grejer hemma är en sak, men det gör ju inte de man besöker. Därför tycker jag att barnen ska lära sig att inte vara i fönster o liknande så slipper man plocka undan andras grejer o så. Ja, du hajjar =)
Dina barn är så söta!
Ha en bra helg!

Fia sa...

Emmy tror förmodligen att hon heter Ajaj.

Förr eller senare måste de ju gå igenom den där tjötiga perioden att de ska kolla 140 000 gånger om de får ha en grej eller inte, så det är nog bara att tjura på med NEJ och AjAj så man får det gjort.

Jullan sa...

Mattis: Men alltså jag fattar inte, om man inte skall säga nej/aj aj/fyyyyy men ändå inte plocka bort grejer - vad kvarstår liksom? Tankeverksamhet? ;)

I övrigt är det en bra poäng att man inte tar bort grejer för som du säger så gör ju inte besökare det eller om man själv är hemma hos någon.

Mattis sa...

Jo, men alltså! Jag är ju förespråkare för ajaj osv. istället för att plocka undan. Så fortsätt tjata =)

Jullan sa...

Ah ok, jag missförstod helt och trodde att du satt inne på något hemligt knep! ;)