onsdag 19 maj 2010

Låt henne bestämma själv!

Jag ser att det har blåst upp till debatt om hur Vickan skall få promenera in till altaret på SITT eget bröllop. Ingen från svenska kyrkan tycker att hennes pappa skall få leda in henne vilket råkar vara Victorias egna önskan. Det är nämligen enligt dem ett tecken på att jämställdheten inte har kommit någonstans. De menar på att hon minsann borde gå med Daniel in eftersom det är dem som skall skapa ett nytt liv ihop och att man i så fall likaväl kunde bli inledd av sin svärmor.

Jag förstår inte riktigt varför man måste dra så djupa slutsatser om detta? Varför kan hon inte få bestämma själv hur hon vill ha det på sitt bröllop utan att bli anklagad för att ta feminismen sju steg tillbaka? Vad är det som är så hemskt med att bli inledd och "bort given" av sin egen pappa?

Jag tycker det är töntigt. Om jag och Björn någon gång gifter oss, eller correction: NÄR vi gifter oss så vill jag att min pappa skall leda in mig. Inte för att jag tycker det är patriarkaliskt utan för att jag vet att det skulle göra honom så himla glad och för att jag vill kunna se Björn där framme väntandes på mig.

Inga kommentarer: