onsdag 9 september 2009

Jag är gravid - inte tjock.

Måste bara avreagera mig lite. Inte för att jag fått någon speciell kommentar på senaste men jag blir bara så trött på en del..

Skall vi gå igenom det en gång för alla?

NEJ - man säger inte till någon som är gravid att "åh va tjock du har blivit". Inte ens om man menar det på det "gulligaste" sättet. Att vara tjock är inte samma sak som att vara gravid, tvärtom snarare. Att vara tjock betyder att du ätit upp dig och vägrat motionera, att vara gravid betyder att man faktiskt offrar sin kropp för att ge liv åt något annat och då får det liksom ta den plats det tar.

NEJ - det är inte anmälningsplikt på att avslöja hur mycket man har gått upp i vikt. ALLA går upp i vikt, lite eller mycket spelar ingen roll men så är det. Det finns dem som går upp 30 kg och går ner allt direkt, det finns dem som går upp 5kg och blir fast med dem för resten av livet. Och nej, det behöver inte betyda att man ätit sig till de där extra heller. Du skulle aldrig gå fram och fråga en vanlig överviktig man hur mycket han gått upp på stan eller hur?

NEJ - det är inte OK att komma och känna och tafsa på magen utan att fråga först. Att vara gravid betyder tydligen att man blir helt avsexualiserad och mest ses som någon form av geleklump som alla kan bolla med så mycket de vill. Jag själv har inga direkta problem med att låta folk ta på magen och det är jättefräckt att få känna en spark - men för allas skull och trevnad tror jag det är bäst att ni frågar först.


Bara lite sådär småsaker som kanske kan vara värt att tänka på. Självförtroendet kanske inte alltid är på topp när man är gravid och JA vi är medvetna om att vi är större än tidigare och att vi gått upp i vikt. Ni behöver inte påpeka det.

2 kommentarer:

Charlotta Hultin sa...

Hej!
Vad roligt att du läst mina texter. Har tillfälligt lagt ner min hemsida - tvillingnytt.se - då jag inte hann med att uppdatera den. Men sidorna finns ju om man googlar förstås...
Du har mycket roligt att se fram mot!
MVh Charlotta Hultin, En tvillingmammas blogg

I nutid sa...

Underbart, så sant! Att tillägga att ur magen kommer något eller några underbara!