måndag 31 augusti 2009

76 cm

Japp och det är inte omfånget runt min midja om ni trodde det. Snarare typ 105 eller något..
Nä förstår ni, 76 cm är det beryktade Stockholmsmåttet som jag och Björn har fått lära oss mer om i helgen när vi var ute och spänkade efter barnvagn.

76 cm är nämligen maxbredden som man kan ha på barnvagnen ifall man vill kunna komma igenom dörrar till affärer och offentliga platser, om man vill kunna ta sig in i hissen till tunnelbanan, om man vill kunna åka rulltrappa, om man vill åka någon annan buss än de blåa citybussarna etc. 76 cm. Glöm inte det.

Med andra ord blev genast vårt val betydligt enklare, det finns numera bara 3 stycken varianter för oss att välja på. Samtliga är på 75 cm så då har man ju heeeela 1 cm till godo. Känns som det kan bli rätt mycket skavmärken och whiplashskador när jag är i farten.

Av de tre alternativen är 2 st supersnordyra. Naturligtvis en Urban Jungle, en som heter Easy Walker eller något och den tredje som är ett litet billigare märke vid namn BabyTravel. Thats it. Nackdelen med samtliga är att när barnen är för stora för att ligga i liggdelen så måste man vända dem framåt. Den enda vagnen som har ett omställbart handtag så man kan ha ögonkontakt med dem lite längre är typ 79cm - med andra ord för bred för att fixa något.

Så nu är frågan; är det värt att inte ha någon ögonkontakt med dem efter typ 7-8 mån (eller när man nu vänder på dem) bara för att kunna åka kommunalt och ta sig in i affärer eller skall vi satsa på en större vagn?

Jävla skit-Stockholm.

1 kommentar:

Lollo sa...

Hello bruttan! Nu vet jag ju att du redan köpt vagn men Axia har bara suttit framåtvänd i sin Urban Jungle (Barnvagnarnas BMW för övrigt) och hon har älskat det sen första stund...jag tror det är en vanesak...det jag gjort är att jag pratar eller sjunger med henne emellanåt så att hon ska fatta att jag är med, men nu vet hon ju det så gammal som hon är. 10 månader och går redan...det var den lugna tiden det!!
Jag vet flera som har babytravel, Tina B t.ex och hon diggar den stenhårt. Det hör då till saken att hon har haft 4 eller 5 olika vagnar till Alva som bara är ett år...men det är för att de andra gått sönder! Kram kram