onsdag 23 februari 2011

Bank Bonk Bonk

Sen ett par månader tillbaka har barnen haft som hobby att banka med huvudet i väggen/golvet/dörren/luckor eller vad de nu har närmast sig. I början tror jag de tyckte att det var lite kul för att det oftast lät lite grann. De gjorde det då i tid och otid, om de var mitt uppe i en lek kunde de springa iväg och banka lite. Det hade alltså inget att göra med att de var ledsna eller inte fick uppmärksamhet.

Nu kan jag dock märka att det nog har något med uppmärksamheten att göra ändå. Om jag tex tar ner dem från TVn där de mycket väl vet att de inte får vara så kan "protesten" mot detta bli att stå på alla fyra och köra ner huvudet i golvet. Vad de kanske inte räknade med är ju att detta naturligtvis gör ont. Efter det följer med andra ord stora tårar. Värst är när de får för sig att göra det inne i badrummet eller i hallen på klinkers.

Jag har testat att säga till på ett skojigt sätt, jag har testat att säga till på ett mindre skojigt sätt, jag flyttar på dem, jag har skrikit och jag har ignorerat och låtit dem banka sig trötta. INGET FUNKAR!

Vad är det för fel på våra barn?

1 kommentar:

Anonym sa...

När dom bankar får dom en reaktion från dig. Av någon anledning vill dom ha din uppmärksamhet. Kanske är det så att dom vill känna sig delaktiga i det du håller på med? Får dom vara med o baka, stoppa in tvätt osv? Diska brukar vara kul.. Torka av bordet är en uppgift som tas på stort allvar om man bara får försöka.. Det här är bara en tanke. Om de redan är delaktiga i det här får du försöka lista ut vad det är dom behöver. Lycka till!