fredag 7 januari 2011

Sova middag

Barnen har börjat sova rätt dåligt (läs alldeles för kort) på förmiddagen. Ibland blir det bara 20-25 min och sedan kör de ett 1½-2h pass på eftermiddagen. Är det kanske dags att försöka få till endast ett sovtillfälle per dag? När börjar man med sånt?

Eftersom de vaknar runt 6-7 tiden på morgonen så tänker jag att de kanske inte orkar vara vakna till efter lunch, eller att de är jättetrötta under maten och bara vägrar äta. Och sen tänker jag att om de sover typ 2h mellan 12-14, hur skall de då orka vara uppe till kl 19-19.30? Om jag lägger dem tidigare så kommer de ju vakna supertidigt på morgonen istället.

Förslag?

4 kommentarer:

Karin sa...

När Gustav började fsk i september, då 12 månader gammal, så sov han ca 20-25 min vid 9-9.30-tiden. Sedan sov han ca 1-2 h efter lunch. Nu verkar han orka med hela f-m utan sömn, så nu sover han bara en gång på fsk. Men när vi är hemma o lediga så kan det bli 30 min på fm och sedan 1 h på e-m...
Med ett till barn i bagaget, så kan jag nog bara ge rådet att det löser sig! Låt dom sova en liten nap på f-m, när dom inte behöver det längre så slutar dom med det av sig själva! När Stella blev lite större och sov för mkt på fsk, och hade svårt att somna på kvällen, så bad jag personalen tidsbestämma hennes vila. Först 1 h, sedan 45 min och mot slutet 30 min. Lycka till!

Anna T sa...

Kajsa började sova en gång om dagen runt ett år. Vissa dagar sov hon fm också under en övergångsperiod. Mitt råd är ju att försöka få in en middagssömn innan dom börjar dagis. Det kan bli svårt att få till två sovpass där..
Sen kan dom väl få somna runt 18.30 på kvällen. Tror inte dom vaknar tidigare för det.
Lycka till!

annesophie sa...

Funderar också på att vänja dem vid en tupplur om dagen. Våra sover dock runt 1-1,5 timme per pass men de somnar senare och senare på kvällen. Hoppas att de kan lägga sig tidigare om de får lite mindre sömn på dagen. Men Jag undrar precis som du hur mån går till väga för att skapa en ny vana med ett sovpass om dagen.

Jullan sa...

Vi började igår. Egentligen mest för att Dino var asjobbig på förmiddagen och vägrade sova. Polly sov bara typ 20 min så då fick de vara vakna till halv tolv-tolv, sen sov de nästan 3h och vart därefter vakna till typ 7.

I natt sov de hela natten utan att vakna och gick upp först 6.40 vilket får räknas som helt OK.

Men man vet ju aldrig vad som händer i natt.