onsdag 26 januari 2011

Äldre män

Äldre män beter sig inte alltid som man tror. Eller som jag tror. Igår var jag ute en snabbis och fixade lite ärenden med barnen medan de var i vaket tillstånd. Sånt går numera att göra men jag får vara supersnabb och ha vagnen i rullning hela tiden för annars blir det dödstråkigt och då börjar stora skrikkalaset.

I vilket fall som helst så var jag inne i en butik när en 60+ man knackade mig på axeln. Jag trodde naturligtvis han skulle be mig akta på mig eftersom jag säkert var i vägen men icke;
-"Är det tvillingar där i vagnen?"
"-Ja, en pojke och en flicka"
"-Åh va roligt. Vad glad du måste vara?"
"-Ja det är kul"
Här blev jag lite paff eftersom jag inväntade den vanliga harangen om att det måste vara såååå jobbigt osv. Men istället kom:
"-Du, låt ingen tala om för dig att det är jobbigt för det har inte de med att göra!"
Och sen vinkade han till barnen och gick. Kanske hade han haft tvillingar själv.

Gick vidare till nästa affär och möttes av två äldre män som höll upp dörren för mig. Även de frågade om det var tvillingar och efter lite vanligt snack om att man skulle behöva körkort för den vagnen så frågade den ena om det var en pojke och en flicka.
"-Det ser du väl" svarade den andra då.
"-De har ju rosa och blått på sig. Inte för att inte tjejer kan ha blått men du vet ju hur det är i affärer nu för tiden. Jag kan inte hitta något till mina barnbarn för det är bara dockor eller robotar på. Inget vanligt som funkar till båda pojkar och flickor!"
Och där satte han ju huvudet på spiken för precis så är det.

Och jag fick en liten knäpp på näsan i mina föreställningar om att äldre män mest tycker barn är i vägen och att de dessutom inte har någon känsla för det här med flickor och pojkar.

Inga kommentarer: