onsdag 1 december 2010

Det är dyrt med barn

December är en dum månad. Innan låg januari högst upp på shit-list men jag tror jag ändrar mig till december numera. Barn som fyller år, julaftnar, nyårsaftnar och dessutom årsdagar för mig och Björn som skall firas. Pengar rinner igenom händerna på mig vilket oftast brukar kännas fantastiskt bra men det kanske var innan man gick på en halvkass mammapenning. Vet ni förresten att som tvillingföräldrar får man inte dubbelt så mycket pengar som alla verkar tro. Man får inte dubbelt så mycket dagar heller. Vad man däremot får är ett flerbarnstillägg på 100kr. Whopeti-fucking-do.

I vilket fall som helst så sken helt plötsligt en strimma sol in och jag såg en utgift som för en gångs skull inte blev dubbel - julkort och födelsedagsannons i tidningen. Äntligen - här tjänar vi ju nästan in pengar istället eftersom barnen snällt får samsas om samma bild i både tidning och på kort.

Nu är det ju dock så att man helt plötsligt känner att man måste skicka till hela världen så fort man fått barn. Förrförra året tror jag att jag skickade iväg exakt 5 julkort och det var verkligen bara till de absolut närmast sörjande. I år fick jag ihop en fin lista på 18 personer. Björn (som alltid skall vara värst) fick ihop 28. Men sen har han ju större släkt än en pakistansk familj också. Så när vi väl räknar samman allt och kommer på att det kanske är bra om det klistras på frimärken också så vart det ju en liten nätt summa på nästan 500:-. De som inte har uppe vårt kort året om kommer strypas.

Sen var det ju det här med JP. Jönköpings Posten. Den enda tidningen som vägrar skaffa nätbilaga. Den enda tidningen som man behöver ett helt frukostbord ensam för att få plats och veckla upp den. Den enda tidningen som kan fylla 3 sidor om att det inte hänt någonting i Vaggeryd och Skillingaryd. Den tidningen ja. Där kostar det ju naturligtvis också att slänga in barnen på en födelsedagsannons. Tvåhundrakronor för 6 rader. Men vad gör man inte för mamma och pappa.

Nu låter jag som en snål smålänning. Det är jag inte. Men skaffa inte barn om du inte är miljonär. Eller tvinga dem åtminstone att äta hemlagad mat.


Den här bilden blev det inte heller.

3 kommentarer:

Karolina sa...

Whopeti-fucking-do indeed! En husrenovering på det. Älskar´t...

Jullan sa...

Haha ja vad fan har ni gett er in i nu? ;)

Men i två år till kan vi skita i att köpa julklappar och sånt åt dem. Här hemma funkar stekspaden bäst i alla väder!

Anonym sa...

på http://skillingaryd.nu finns det möjligheter...