tisdag 14 december 2010

5 minuters metoden

Efter att ha varit så nöjda med vår nya läggningsplan som vi införde för ett par månader sen så verkar den ha ballat ur också. Tanken var ju att vi inte skulle sitta och vagga barnen till sömns utan lägga ner dem i sängen direkt och sen hålla fast dem lite snällt tills det att de somnat. Det gick bra till en början och de somnade ganska omgående. Men de sista veckorna har det ibland tagit upp till 40 min innan de låtit ögonlocken trilla ihop och det är INTE okej. När man kommer ut från rummet har armarna domnat, man ser inget för det är så ljust ute och dessutom är man själv färdig för sängen också.

Så i lördags började vi med 5 minuters metoden. Vi lägger dem, går ut och sen får de skrika och hoppa bäst de vill - vi kommer bara in var 5e minut, brottar ner dem och går ut igen. Första gången tog det kanske 30 min. Sen var vi nere på 20 min och igår gick det hur smidigt som helst. Inget skrik utan mer bara lite tjat tills de inte orkar hålla på mer.

Idag lägger jag dem ensam. Än har de inte somnat och det har väl gått ungefär 10 min. Det är klart att de skall börja sätta emot nu bara för att jag är ensam, men då är de helt fel ute - mamma tittar nämligen på handboll och bryr sig inte ett dugg om små bebisar som verkar köra något slags "koka kaffe" ljud där inne.

Inga kommentarer: