onsdag 3 november 2010

Bokrecensioner

Ni kommer skratta åt min boksmak. Den lider av någon slags borderline och blandar hejdlöst klassiker med chicklit, biografier med skönlitteratur och där i mellan bara vanliga topplisteböcker.

Senast lästa böcker är följande:


Bingo Rimér - En flickfotografs bekännelser

Kortfattat kan man väl beskriva den här boken som en enda stor skrytresa från början till slut. En manlig sådan. Det verkar ha varit otroligt viktigt att få ur sig hur många silikonbrudar han har lägrat, att han hänger med folk i HA, att han nästan dog i en överdos och att han hängt med Hugh Hefner.

Självreflektion, insikt och ödmjukhet existerar inte. Alls. Dock finns det bilder på tuttar samt Carolina Gynnings mus.

Det tog mig 1½ dag att läsa ut den här och då har jag inte tid att sitta ner och läsa direkt. Har du någorlunda många hjärnceller kvar och kan läsa svenska så tar det nog ca 3h. Om du inte stannar upp och tittar för länge på bilderna.


Eat, Pray, Love

Har skrivit om den tidigare. För mig är det ingen bok man direkt sätter sig ner och verkligen nickar instämmande i. Tvärtom för min del. Jag och huvudpersonen är så långt ifrån varandra man kan komma men på något sätt blir boken intressant ändå.

Jag blir sugen på att meditera. Eller så är det mest att jag är sugen på att få sitta i tystnad i 5h, det kanske inte är själva meditationen i sig jag vill åt.

I vilket fall som helst så är boken klart läsvärd och jag skall låta min mamma ärva boken. Tror att om hennes cyniska dotter kommer tycka om den så kommer hon nog att älska den.

Frågan är om man skall se filmen?


En sorts kärlek av Ray Kluun.

Såg en filmrecension av denna boken på TV4 där han Ronny sa att det var det bästa han någonsin sett. Vanligtvis brukar ju inte filmerna få det epitetet. Tydligen finns det delar av en sann historia i boken.

Jag är tveksam till om jag skall läsa den här boken. Följande står att läsa i omdömena.

"Ett par nätter senare lägger jag Kluuns bok ifrån mig och betraktar mitt rödgråtna svullna ansikte i spegeln. Jag kan i den stunden inte påminna mig om att jag har rörts så i djupen av vare sig själ eller hjärta i någon text någonsin"

"Jag låg i sängen med tårarna strömmande från ögonen när jag läste de sista kapitlen"

Boken handlar om inneparet Sten och Carmen som tillsammans har dottern Luna. Carmen får beskedet att hon har en svårartad bröstcancer och Sten hanterar detta med att ligga runt med allt och alla på nätterna. Dagtid låtsas han vara den stöttande maken.

Som sagt var, jag har börjat och läsa 2 kapitel och än så länge går det bra. Men det finns risk för att
a) Jag kommer inbilla mig att jag själv är döende och kommer ligga och lipa över att barnen måste växa upp utan sin mamma
eller
b) Jag kommer börja misstänka och iaktta exakt varenda steg Björn tar för att försäkra mig om att han inte är ute på vift där han inte borde vara.

Återkommer med resultatet av denna bok.

3 kommentarer:

LaVerde sa...

En Sorts Kärlek är fantastiskt fin,MEN det är extrem gråtvarning på slutet.....!

Louise sa...

Jag håller med ovanstående! Den är fin och bevisar att all kärlek inte alls ser ut som det typiskt kristna idealet, och att det funkar bra det med!

Laura sa...

Eat, Pray, Love ROCKS!!!
Se filmen!
Jag läste boken på engelska och fick mycket aha-upplevelser av den svenska texten på engelska! Plus att Julia Roberts är så grymt bra!
Men de har skrivit om filmen från originalet lite... men det vet man ju alltid ändå! =)