onsdag 13 oktober 2010

Tålamodsprövande

Att skaffa barn är verkligen tålamodsprövande, eller inte själva barnskaffningen men när de väl har anlänt. Eller "den" kanske jag skall skiva - alla får inte plural. Här kommer en topp 5 lista på saker som får mitt hjärta att slå lite extra snabbt och saker där jag definitivt behöver räkna till 10 ett antal gånger för att inte sätta ut båda barnen på balkongen och stänga dörren.


  1. Dino skriker
    När Dino skriker sitt högsta och mest ihållande skrik som riktig skär igenom trumhinnorna så blir jag så trött. Det finns liksom inget man kan göra för att få han att sluta för han tycker nämligen att det är världens roligaste grej han kommit på. Jag funderar på att utrusta mig med en vattenpistol och skjuta vatten på honom varje gång så kanske kanske han börjar förknippa det med något obehagligt.

  2. Matning av barn som vägrar äta
    Detta gäller båda. När de leker gödselspridare, klabbar, hostar, stoppar in fingrar och hela händer i munnen, kastar maten och gör precis allt annat än att sitta lugnt och stilla..

  3. Barn som vägrar sova
    Barn som är supertrötta men ändå skall hålla sig vakna till varje pris. Barn som blir som små ostbågar alternativt sträcker sig som plankor och bara vägrar slappna av. Barn som sparkar som värsta karatemästarna när de borde ligga still under täcket eller barn som stoppar in och ut nappen på sig själva för att det blir ett kul ljud när man gör det.

  4. Barn som pillar på precis allt
    Trots att de vet mycket mycket väl att de inte får vara på den stora golvkandelabern vi har hemma så skall de lik förbannat dit och pilla åtminstone 1 gång i timman. Mamma kan ju ha ändrat sig?

  5. Barn som vaknar
    Barn som vaknar från sin eftermiddagslur, på natten eller bara någon annan gång precis i lagom tid till att föräldrarna har somnat, satt på en film eller skall sätta sig ner och äta. Har de ett 6e sinne för sånt eller?

Spänn av morsan!

5 kommentarer:

Lysande ögonblick! sa...

Ja spänn av för tusan. ;-)

De har blivit så stora. De små gullefjunen.

Anna sa...

Jag vet att det är en klen tröst men det blir bättre. Snart ger dom mer energi än dom tar, jag lovar!
Du har två jättefina barn. Sträck på dig morsan:-).

Johanna S sa...

Förbaskat söta är dom dina små kopior av mamma & pappa... : )

Sandra sa...

Jag älskar din blogg. Du sätter verkligen rätt ord på småbarnsföräldrars tankar. Sitter alltid med ett leende på läpparna genom dina inlägg för man känner igen sig. Dock bara med en son på 6 mån men det är ändå samma tankar. Och ett sjätte sinne har de absolut. Slår aldrig fel med deras tajming.

Mattis sa...

Hahaha! Igenkänningsfaktorn är hög! Du skriver så ärligt och jag skrattar ofta åt din ibland kaotiska men ändå härliga vardag. Vet vad precis vad du menar!