fredag 24 september 2010

Utjämningsprincipen

Jag har sorgligt nog börjat inse att dagarna då man kunde fläska i sig precis vad som helst verkar vara förbi. En liten kalaskula har satt sig på min mage och trots att jag rör på mig mer än någonsin så sitter den som en stor degbulle och den verkar inte ha några planer på att minska.

Min taktik med utjämningsprincipen verkar därför vara ett minne blott. Utjämningsprincipen tänker ni? Ja här kommer en redogörelse för hur den funkar.

Jag äter till exempel fil till frukost och kvällsmat. Till det har jag en nyttig egengjord müsli. Då tänker jag att jag gott kan hälla på lite socker på det utan att skämmas. Allt annat är ju nyttigt liksom = utjämnat. (Björn uppskattar dock min sockermängd till ca 1dl per dag men det tror jag är en överdrift.)

Om jag går och fikar och är sugen på något riktigt fläskigt bakverk - ja men se då får man dricka the istället för varm choklad. Ta-daa - utjämnat.

Mumsig gräddsås eller varför inte lite bearnaise till middagen? Ja men tryck i dig lite broccoli också så kommer de andra kalorierna att utjämnas.

Do you get it? Är det inte fiffigt? Nu verkar det dock som om jag får ta och tänka över det här lite. Kanske att jag bara kan utjämna varannan måltid.

2 kommentarer:

Louise sa...

Rädda dig innan det är för sent! Så där tänker jag med, och se hur det går!!

Jullan sa...

Det är lugnt, jag åt massa med fisk igår och dessutom enbart naturgodis - det är ju liksom mycket nyttigare än vanligt godis.