torsdag 2 september 2010

Äntligen!

Det är inte ofta jag och Linda Skugge tycker lika. Vi tycker faktiskt ganska olika då och då. Jag tycker hon är lite väl radikal i sina åsikter men det kanske handlar om att hon känner att hon absolut måste synas då och då. Men i den här artikeln slår hon faktiskt huvudet på spiken.

Jag har jobbat sen jag var 12-13 år. Det började på Klämmestorp som någon slags stallvärdinna vilket innebar att man skulle dela ut hästar till alla, mocka, fodra, vara allmänt behjälplig och helst inte frysa ihjäl under tiden. Lön? Du fick rida gratis (en termin kostade runt 1000:-) och hade du lite lite lite tur kanske du kunde få "rida till" någon häst lite då och då som varit olydig. Inget glamoröst någonstans och om jag inte minns helt fel så jobbade man till typ 22 på kvällen. Ganska sent för en 13 åring.

Utöver detta har jag jobbat på något som hette Nordiska Undersökningsgruppen med att ringa runt till folk och ställa olika frågor. Oftast på uppdrag av Vägverket till en massa folk i Norrland som man knappt hörde vad de sa. Såhär i efterhand är jag osäker på om resultatet från den undersökningen var helt sanningsenligt..

Jag har jobbat i kiosker, jag har jobbat på Mc Donalds vilket jag för övrigt anser vara ett av de bästa jobben jag någonsin har haft. INGET förbereder dig bättre för arbetslivet än Mc Donalds. Det finns inte tid att stå med händerna i byxfickorna - det fanns alltid något att göra. Det var fullt med unga människor som man hade skitkul med och även om man luktade som en hel friterad pommes frites. Om inte annat kan man alltid trösta sig med att man förmodligen aldrig kommer ha en lägre timpenning.

Min poäng är att jag kanske inte haft de mest glamorösa jobben. Jag har inte rört mig i vårdsektorn för jag känner inte att det är min grej men om det inte hade funnits något annat så hade jag naturligtvis fått kavla upp ärmarna och gå in där istället. Lite likadant är ju situationen här i Linköping nu. Naturligtvis vill jag jobba med PR och Marknadsföring här också men jag inser att eftersom jag inte har någon utbildning och min erfarenhet inte är jättestor så får jag kanske börja med något annat och jobba mig upp.

Jag vägrar tro att det inte finns några jobb för ungdomar - eller vuxna för den delen, men man FÅR inga jobb, man söker dem.


Inga kommentarer: