tisdag 13 april 2010

Små TV reflektioner

Jag ser Mikael Wiehes reklam om en ny skiva rulla om och om igen på TV. "Ta det tillbaka" heter skivan och handlar uppenbarligen om att nu är det dags för kommunism igen så att alla skall få lika mycket av allting. Jag blir trött bara jag tittar på honom. Hur orkar man vara så pessimistisk om precis allting? Allt verkar vara skit och det är minsann alltid bättre med en röd regering. Jag säger inget om att det skulle vara fel men blir man inte trött på folk som bara klagar? Det som motsäger det hela lite, om man nu spekulerar i att herr Wiehe är i det närmaste kommunist, är ju att han köper rätt mycket reklamtid och uppenbarligen vill sälja så mycket som möjligt av sin skiva. Kan han inte ge bort den gratis då istället? Han får mig att vilja rösta på något annat än röd-grönt.

Jag ser en reklam för Schweppes med Nicole Kidman. Reklamen är totalt värdelös. Hon är totalt värdelös också. Hon ser overklig ut, som ett spöke ungefär. Tvisten på reklamen är att man tror att man skall få se henne kyssa en hunk men istället fintar hon bort honom och tar ett par djupa klunkar ur en Schweppesflaska istället. Redan där brister det eftersom vi alla vet att Schweppes är inget man dricker rent och direkt ur flaskan - det är groggvirke!

Det pågår en diskussion på Nyhetsmorgon TV4 med en barnpsykolog om mat. Skall man tvinga barn att äta mat eller skall de få välja själva? Jag kan inte minnas att jag någonsin har blivit tvingad att sitta kvar och äta ifall jag verkligen verkligen inte ville ha det. Jag hade ju å andra sidan världens kanske bästa ursäkt varje gång det var något jag inte var så sugen på; "Ursäkta men det här har jag testat på dagis - inte så gott". Nu var det ju tyvärr inte så ofta någon gick på den finten. Det är konstigt att saker som messmör och kaviar var det bästa jag visste när jag var liten men nu skulle jag inte smaka ens om jag fick pengar. En macka med kaviar och ost tillhörde det bästa jag visste. Jag tror jag spyr lite i min egen mun här och nu.
Jag och Björn har kommit fram till att hemma hos oss kommer det gälla följande: Man smakar minst 5 skedar och passar det fortfarande inte efter det så får man ta något annat istället. Men ingen sån där nazi uppfostran att man måste sitta tills allt är uppätet vare sig det tar 10 min eller 5 timmar.


Ja det var lite små reflektioner så här på morgonen. När jag vaknat kanske det kommer något mer intelligent inlägg.

Inga kommentarer: