torsdag 3 december 2009

Gårdagens SÖS besök

Ännu ett härligt besök på SÖS avklarat. Gårdagens besök innehöll följande:

  • Jag blev testoffer för en praktikant alternativt någon som var ny på avdelningen. Jag fick förklara för henne hur den där CTG apparaten fungerade. Till slut gick det bra.
  • Jag blev nåldyne-offer för samma praktikant. Skulle lämna lite olika blodprover och då visar det sig att hon i efterhand inte tagit tillräckligt med blod så jag fick gå tillbaka och lämna mer efteråt.
  • Vi fick göra ett ultraljud och se hur de små bebbarna mår. Allt verkar fint och de ligger just nu på en vikt av knappt 2kg båda två. Helt OK och de har inte tappat särskilt mycket i vikt jämfört med vanliga barn heller. Om jag hade gått 40 veckor och de hade fortsatt växa i samma takt så skulle de vägt 3 resp 3.3kg styck. Alltså småbebisar.
  • Fick ta mig ett snack med huvudläkaren. Hon var...barsk. Det fanns i alla fall ingen anledning att sätta igång någon förlossning riktigt än men hon sa att jag kunde ju ge upp tanken på att gå 40 veckor, eller ens 38. Haha precis som jag hade orkat med det.

På fredag skall vi ha något slags möte och förlossningsförberedande samtal. Det är ju fortfarande helt oklart hur de här skall komma ut och det verkar som att rätt mycket hänger på hur jag mår på just den dagen. Frågor jag skulle vilja ha svar på är bland annat;
- Om jag kommer in och känner att jag vill ha ett kejsarsnitt, får jag det då?
- Hur fungerar det här med igångsättning och exakt hur ont gör det egentligen?
- Hur fort kan det gå när det väl sätter igång med tvillingar, har läst väldigt olika att vissa föder på 1h och vissa tar det 48h för. Vilket naturligtvis inte kommer finnas något svar på.
- Om jag känner att jag inte orkar gå omkring med svullna fötter och annat längre, kan jag bara ringa och sen åka in och bli igångsatt?
- Man vill inte ha någon sugklocka va?
- Lavemang? För och nackdelar?
- Bedövning och vilken sort?

Och lite annat smått och gott.

1 kommentar:

Unknown sa...

det e en spännande tid ni har framför er minst sagt, jätte mkt lycka till Jullan