tisdag 15 september 2009

v 23

Eller 24. Det beror nämligen lite på hur man räknar. Det låter lite roligare att säga att man är i vecka 24 för vi går ju liksom in i vecka 24 idag. Men barnmorskorna är så himla pedantiska att de vill bara räkna varje avklarad dag, man tar med andra ord inte ut något i förskott. Så enligt dem är jag i v 23 + 1 eller något idag. Alltså att jag har klarat av 23 veckor och 1 dag.

Men nog om det, här skall ni få läsa lite om vad som händer med Räkan och Masken just nu. Och med mig. Och lite tillhörande kommentarer.

"Nu går det att höra barnets hjärta med ett vanligt stetoskop. Någon gång runt denna vecka är det dags för ett besök hos din MVC. Om du inte börjat träna dina muskler i bäckenbotten, så är det hög tid. Bäckenbottenmusklerna börjar tänjas ut, vilket kan leda till att du läcker uring när du hostar eller skrattar."
FYI : Jag har INTE börjat kissa på mig. Än. Hjärtslagen hörs för övrigt också för fullt även om de verkar göra sitt bästa för att smita undan när hon försöker lyssna.

"Barnet är nu ca 21cm långt mellan huvud och stjärt och väger omkring 700g. Skulle barnet födas nu har det 20-25% chans att överleva. Det är fortfarande litet, finlemmat och alldeles hårigt."
I vårt fall lär det ju komma ut två grottmonster eftersom både jag och Björn har ganska mycket hår på både armar och ben. Jag rakar ju naturligtvis bort mitt dock på benen. Eller vid närmare eftertanke var det ett tag sen, man vill ju känna sig som ett med sina barn.
"Hormonnivåerna i kroppen börjar plana ur och humöret börjar jämna ut sig. Många känner sig lugnare och gladare"
I vårt förhållande är det ju jag som är filbunken oftast. Björns hormoner är som värst på morgonen om något inte går hans väg. Man kan tro att han är gravid också. Fast oftast går saker hans väg och då är han snäll.


Barnet verkar dessutom också ha en riktig vattenskalle i v 24 enligt bilden.

Inga kommentarer: