onsdag 26 augusti 2009

Välja sjukhus

Det blev ett rätt hetsigt besök hos barnmorskan idag. Kändes väl sådär eftersom vi egentligen hade tusen frågor och kanske helst ville sitta där hela dagen men hon hade ju av förståeliga skäl inte möjlighet till det. Det kändes kanske dock som att hon hade kunnat läsa på lite mer innan hon tog emot oss för det finns faktiskt inte sååå mycket information att få när man väntar tvillingar som det gör för vanliga graviditeter. I vilket fall som helst så fick vi lyssna på lite hjärtljud från de båda vildingarna. Tydligen gjorde de sitt bästa från att hela tiden slinka undan när hon försökte lyssna men vi hann ändå höra att allt var bra med båda två. Sen var det den obligatoriska uppläxningen i att man måste ta det lugnt, äta ordentligt och att mina järnvärden var skitdåliga. Trots föregående inlägg.. Nu är dock blutsaft inhandlat så vi ska väl se om vi inte kan få ordning på det också. Passade på att väga mig också, mina nerver säger jag bara. Jag har gått upp 8kg redan så med andra ord kan nog det där 20 kg stämma rätt bra. Jag förstår inte hur jag skall orka gå runt och bära på typ 80kg, det finns ju inte.

I vilket fall som helst var vi tvungna att börja fundera på vilket sjukhus vi vill föda på. Vi väljer just nu mellan två alternativ;

SÖS – Det närmaste och mest centrala sjukhuset, ligger på Södermalm. Tar väl max 10 min för oss att åka dit förutsatt att det inte är massa kö. Har ca 25 förlossningar eller något sånt varje dag vilket också betyder att det kan finnas en risk för att det blir rätt trångt. Å andra sidan sa barnmorskan att man är garanterad ett eget rum när man föder tvillingar men det vet man ju hur det kan bli med det. SÖS är också det akutsjukhuset dit de tar alla misshandlar och allt annat och även om man nu inte hamnar på akuten så känns det inte så bra av den anledningen. Bra är ju dock att de faktiskt utför så pass många födslar vilket betyder att de har mer än en doktor på plats ifall något skulle hända. De är ju också förmodligen vana av tvillingfödslar och annat. Och så ligger det ju som sagt var väldigt nära.

eller

Huddinge – Vet inte så mycket om det här sjukhuset alls mer än att det tar väl typ 15-20 med bil från oss. Inget direkt akutsjukhus men ändå väldigt stort. Jag har fått för mig att det kanske inte sker riktigt lika många födslar där vilket kan vara både positivt och negativt. Bra som i att man slipper trängas med en massa andra och kanske får lite extra omtanke och vård, neggo för att de kanske inte har så mycket personal på plats och säkerligen inte under julen/nyår eftersom man kan ge sig fan på att de skall ut då.

Vad hade ni valt?

Inga kommentarer: