tisdag 19 maj 2009

Dessa försäljare

Det är stört omöjligt att passera något ställe på Biblioteksgatan eller Norrmalmstorg utan att bli antastad av diverse försäljare från olika organisationer. Det är alltid folk från Läkare utan gränser, Röda korset, Rädda Barnen eller Världsnatursfonden ute. Alltid. Och man ser direkt vem de spanar in sig på. De tar liksom sats från halva sidan gatan, skriker ut högt "Vill du rädda en kvinna i nöd?" och vad skall man svara på något sånt? Nej, idag är jag inte så sugen på det?

Det har gått till den gränsen att jag går stora omvägar för att handla lunch eller ta mig någonstans. Jag orkar numera inte heller ens säga nej tack till dem utan går bara förbi men de har faktiskt enbart sig själva att skylla. De har spelat ut sin roll, om jag får för mig att stödja något så letar jag nog reda på vad jag vill stödja själv.

Snart kommer väl dessutom alla som skall pracka på en vad man skall rösta på i EU-valet. Då blir det engelska och "Thank you but Im not a Swedish citizen".

Inga kommentarer: