tisdag 17 mars 2009

Idag hatar vi CSN

Vilket vi iofs borde göra alla dagar..

Igår damp det ner ett brev att de minsann luskat ut att jag minsann tjänat för mycket under 2007 och att jag nu måste redovisa exakt vad och hur jag tjänat under detta år. Kul att de bara är 2 år efter. Det som irriterar mig mest är det här med att de inte verkar gå att diskutera med överhuvudtaget, titta bara på deras öppettider här på deras kontor i Stockholm - tisdagar 13-16. Va fan liksom..

Mitt problem ligger förmodligen i höstterminen 2007 när jag läste en distanskurs samtidigt som jag jobbade. Eftersom den perioden räknas enda från juli så är ju allt jag tjänar mellan1 juni till sista december till grund för deras räkning. Att man bara går i skolan eller får bidrag från typ augusti är ju tydligen inte intressant. I vilket fall som helst så tog jag ju inget lån då utan jag fick bara bidraget, fram till typ slutet på oktober när jag kom på att jag nog kanske skulle ta och avsluta det där just på grund av att jag misstänkte att jag skulle bli återbetalningsskyldig. Eftersom jag jobbade min sista tid på Ekholms i december fick jag då också ut en rätt stor slutlön som nog tyvärr ligger till grund för att jag hamnat över strecket. Att jag inte tog något bidrag eller lån just då verkar inte heller spela någon roll för dem..

Jag blir bara så jävla trött, varför skall man tvinga folk från att avstå från att jobba? Var glad över att folk är med och hjälper till att bidra till samhället istället. Om det nu är så himla känsligt så hade de ju lätt kunnat lösa problemet med att de som väljer att jobba under sin studietid kanske också kan börja betala tillbaka sitt lån tidigare? I mitt fall så har det ju tagit mer än ett år sen jag helt slutade plugga för dem att börja skicka ut inbetalningskort, vilket har gjort att min skuld helt plötsligt växt med typ 5000:- utan att jag ens har kunnat påverka det. Riktiga grisfasoner om jag får säga mitt. Med andra ord får vi väl se exakt hur mycket det handlar om och om det är värt att protestera. De skall ju naturligtvis också ha pengarna omedelbart, inte det att de kan lägga på det på lånet eller så. Dessutom har de mage att själva vara typ 2 år försenade men kräver ändå att jag skall fixa fram alla papper och summor inom 5 dagar.

Säg hejdå till träningskortet och det snålt ihopsparade kontot för semester..

Bajs.

Inga kommentarer: