tisdag 4 januari 2011

Mitt nya jobb

Nu är det officiellt så nu kan jag äntligen berätta om mitt nya jobb. Jag skall bli PR-konsult för den svenska regeringen - kul va? Fredde ringde och frågade och då tänkte jag att det är bäst man ställer upp.

Eller inte.

Men nytt jobb har jag i alla fall. När jag och Björn först flyttade ner till Linköping så tänkte vi att vi gör det på test och funkar det inte så flyttar vi tillbaka till Stockholm - inom perioden då jag fortfarande var mammaledig. Men nu trivs vi ju och jag blev dessutom kontaktad av ett företag som heter Teleproffs som undrade om jag ville komma på en intervju för dem. Man tackar ju inte nej när folk ringer upp så jag gick dit och fick jobbet som säljare för dem. Teleproffs sysslar med kommunikationslösningar för företag såsom telefoni, växlar, mobiltelefoner, installationer och allt annat som hör till. Mitt jobb är alltså att sälja och hjälpa kunderna.

Jag skall vara helt ärlig (och det har jag varit med arbetsgivaren också) och säga att jag är lite osäker på den där säljarbiten. Jag upplever inte mig själv så pushig som man kanske behöver vara som säljare. Dessutom var ju de samtalen kanske det värsta jag visste att ta emot när jag jobbade på Fi. Ulrika, min nya chef fick mig dock att förstå att de jobbar inte riktigt på det där sättet. De sätter inte in en fot i dörrspringan så kunden inte kan stänga utan de ser hellre till att ha en bra relation så kunden kanske ringer upp själv istället.

Så ja, det här blir en utmaning för mig men jag tror jag skall lösa det. Jag har ju inga problem när jag väl kommit ut till kunden utan det är bara grejen att jag skall komma dit. Jag får bli lika tjatig som jag är hemma på Björn helt enkelt.

I övrigt så känns det rätt skönt att ha sagt upp sig från Fi. Det är inte ett ställe för någon med barn, den förståelsen finns inte. Dessutom har majoriteten av de jag jobbade med slutat så det kändes inte så kul att gå tillbaka dit då heller. Jag fick dessutom "OK då skall jag meddela vår HR Coordinator detta. Lycka till i Linköping" av chefen i svaret på mitt uppsägningsmail. Inte ett ord om "Tack för din tid hos oss" "Vi har verkligen uppskattat ditt jobb" eller något sånt. Så som sagt, kanske lika bra att jag lämnade där....

5 kommentarer:

annesophie sa...

Grattis till jobbet! Tänker du jobba heltid?

Anonym sa...

Grattis till jobbet! Börjar barnen på dagis nu eller blir Björn hemma?

Jullan sa...

Björn kommer vara hemma mellan 1mars till 1 april. Under den tiden är det tänkt att barnen skall skolas in på dagis men vi har fortfarande inte fått besked över vart de hamnar. Tanken är att han skall jobba halvtid sen någon månad också men vi får väl se hur det funkar ekonomiskt.

Jag börjar heltid direkt, det är lika bra så man kommer in i det ordentligt.

Anna T sa...

Grattis till nya jobbet! Det kommer att gå fint! Färg, tapeter, golv eller kommunikationslösnigar. Vad är skillnaden?

Fia sa...

GRATTIS till nya jobbet!! =)