måndag 9 augusti 2010

If you got it - flaunt it?

Igår såg jag Sex and the City 2 för första gången. Vi (definitivt inte jag och Björn utan jag och tjejerna här i Linkan) har pratat om att se den på bio men det blev liksom aldrig av och när Anna sedan fått tag på den på annat sätt var det givet att ha filmkväll hemma hos henne. Filmen är ju fantastisk om man inte är ute efter någon djuplodande dramatik eller spännande thriller. Det mest spännande var väl när Carrie glömde sitt pass på marknaden.

I vilket fall som helst så kändes det liksom lite - jag vet inte hur jag skall förklara det men liksom lite tomt här hemma i Linköping. Det är ju lite dåligt med tjusiga aftonklänningar, möjlighet att gå ut och äta middag konstant på fina restauranger, fantastiskt dåligt med walk-in-closets och bara total brist på lite lyx och flärd.

Och på grund av den diskussionen kom vi in i en annan diskussion om vad som är OK och inte. Jag har råkat snubbla över en blogg från en ung tjej som bor i utlandet tillsammans med sin pojkvän som är fotbollsproffs. (Ingen länkning för jag vill inte hänga ut henne på något sätt) Den här bloggen är inte särskilt bra, hon stavar fel och den behandlar inte några direkt djupa ämnen. Snarare tvärtom. Hon bloggar om hennes morgonpromenader på 1h i solskenet som hon tycker att alla borde göra, hon bloggar om deras hus med den fantastiska poolen, om alla hennes designer handväskor - skor - kläder - smycken och lägger dessutom upp bilder på sig själv från stranden i diverse bikiniplagg som förmodligen kostar lika mycket som det jag får ut i mammapenning.

Och det sitter jag och läser fast jag har ett val att välja bort. Jag behöver ju faktiskt inte alls gå in och läsa och irritera mig över att hon lever ett liv som skiljer sig "lite" från mitt. Jag blir inte så irriterad över att hon lägger upp bilder på sina grejer som Helena blev, utan jag blir mer Men-vad-ska-hon-göra-ifall-hennes-pojkvän-gör-slut-eller-bryter-benet? Då-är-det-ju-slut-på-lyxlivet. Väldigt mammaförståndigt.

Vi hade en ganska het diskussion om detta igår, vad är OK att stoltsera med och inte? Är det intressant för allmänheten att veta att du har pengar och är det OK att visa upp alla sina designsaker? Jag visar ju sällan några sådana saker för er men jag hänger ju ut mycket annat istället, tex mina barn. Är det bättre?

I slutet av diskussionen fick jag en egen liten tankeställare - vem är jag och sitta och gnälla på henne som uppenbarligen lever sitt drömliv där hemma? Nu får det vara slut med att döma ut tjejer, det finns ju som bekant en plats i helvetet för tjejer som är elaka mot varandra. Så istället tänker jag fortsätta och läsa hennes blogg, försöka att inte irritera mig så mycket utan istället tänka "Lyllos henne, hoppas det håller i sig".

Jag har ändå två saker som hon inte har.

1 kommentar:

Sandra sa...

Jag vet vilken blogg du menar. Och det är väl klart det är en nagel i ögat att se hur hon har det. Men att tänka på är att vad är materiella saker för en människa? Att ständigt shoppa dyra saker och få presenter. Hade hon trivts lika mycket om inte fått så hög veckopeng? Och om man väljer att ha en blogg där man ska visa upp allt så får man nog tåla en syrlig kommentar då och då. Det är väl då när man inte klarar det man kanske får tänka på innehållet i bloggen. Särskrivningen ska vi inte ens tala om ;) men såklart att det är en valfrihet att läsa bloggen. Men lite avundsjuka när man går hemma på mammapenning som jag med gör kanske bara gör oss gott :)