lördag 1 maj 2010

Inte så stark som jag trodde

Jag har alltid varit rätt nöjd över mitt immunförsvar. Jag har ytterst sällan varit sjuk och de gånger jag varit hemma från jobbet mer än 2 dagar i rad kan jag nog räkna på en hand. Och då menar jag alla jobb sen jag började jobba efter gymnasiet. Mina förkylningar har aldrig varit särskilt jobbiga, jag blir täppt i näsan men det fixar ju nässprayet och sen är det bara att köra på. Jag kan inte minnas att jag haft maginfluensa sen jag var barn.

Men nu.. Nu öser jesus på mig diverse sjukdomar. Det är maginfluensa, det är förkylning, det är någon influensa igen och nu helt plötsligt så hostar jag konstant och har världens snorigaste näsa - IGEN. Vad är det som händer? Har mitt immunförsvar sjunkit till minus efter jag fick barn? Jag trodde det skulle göra en lite starkare? Och vad får de här små alla sina baciller ifrån, det är ju inte så att de hänger med polarna på dagis direkt. Kan det vara det här med att de i tid och otid skall stoppa sina fingrar i munnen? "Mmm pilla på något på golvet och sen stoppa fingrarna i munnen" "Mmm pilla brorsan i munnen och sen pilla mig själv i munnen" eller "Mumsfilibaba - äckelpäckelsnuttefilten i munnen!".

Eller så har jag helt enkelt gått och blivit typ pollenallergiker. Kan man bli det på gamle' dar?

3 kommentarer:

Ida sa...

känner igen de där! Barns baciller är av värsta sort. Jag åkte på min första magsjuka på typ 10 år för ett tag sen efter att vi dragit hem nåt från dagis. Min äldsta är snart 4 och jag tycker hon biter på fingrarna i tid och otid fortfarande. De lär nog spridas baciller i många år framöver . . . Pust ! Krya på er!

Louise sa...

Jag köpte mina första allergipreparat igår. Antagligen Pollen...både ögondroppar och tabletter av den billigaste sorten och jag mår bättre. Prova! Jag är förkyld jämt nuförtiden. Bubbans fel!!

Fia sa...

Jag var häftig och påstod att jag var immun motmaginfluensa för sisådär 5 år sen. hade inte hat det på säkert femton år. Och var aldrig sjuk i nåt annat heller för den delen. Sen kom Melvin, och jag var supermagsjuk hela tre gånger under första året med honom. Min teori har nog snarare varit att mitt immunförsvar blev mycket sämre efter att jag hade varit gravid och fött barn. Det tog ett par år, och en oändlig rad förkylningar, feber och annat trams, innan jag var som vanligt igen.
Krya på dig!