söndag 7 mars 2010

Tillbaka i civilisationen

Tillbaka efter en faktiskt ganska omtumlande vecka på Gotland. Det hela började bra med att vi faktiskt kom iväg i tid på morgonen och till och med hann stanna och tanka på vägen till Nynäshamn. Mindre bra var dock att jag tyckte det blåste full sjögång på vägen över och mådde jätteilla. Enligt Björn var det lätta brisar..

Väl framme hos Björns föräldrar intar vi deras flygel och tänker att vi genast skall sätta igång en härlig brasa. Tyvärr hade en kråkjävel byggt bo i skorstenen vilket resulterade i att rummet ganska snabbt rökfylldes med sotig rök. Jag och barnen fick fly hals över huvud och Björn fick leka brandman och även sotare för att försöka få ordning på spektaklet. Efter att ha rensat ur trodde vi att vi skulle kunna bo där igen men det luktade lite väl mycket. Inte så farligt för oss men man vet ju inte riktigt hur de små påverkas. Istället blev det så att vi bodde inne hos Björns föräldrar vilket kanske inte var vårt drömscenario från början men funkade helt ok ändå. I flygeln fanns det nämligen ingen TV, ingen dator, inget nät överhuvudtaget utan bara en braskamin som sotade. Jag fick elektronik abstinens och så var valet gjort.

Veckan har gått ut på att försöka pussla ihop det så att Anita (Björns mamma) inte skulle behöva vara ensam med de två terroristerna allt för länge medan jag och Björn skulle försöka hinna med att fixa i stugan. I mellan det ville Anita också ner till stugan, Björn ville hinna vila lite och jag ville hinna in till Visby. Det blev en liten blandad kompott kan man säga.

I torsdags började vi ana ugglor i mossen och misstänka en förkylning på barnen. Björn var dålig för någon vecka sedan och som ett brev på posten så blev barnen naturligtvis det också. Nu är det 1-1 mellan mig och Björn, jag gav dem maginfluensa och han en förkylning. Så nu så här på söndag så har vi haft två rätt jobbiga dygn med barn som inte velat äta, hostat och snorat. Dino var ett tag så hes att han inte kunde skrika alls. Det var naturligvis hjärtskärande att höra men är man hemsk om man säger att det var rätt skönt också? De verkar ha lite ont i halsen då det går alldeles utmärkt att tutta på en napp men när det gäller mat så är det mycket kämp för att få i dem mat alls. De har dock ingen feber och är rätt pigga i mellanåt men jag har redan hunnit stirra upp mig om att de förmodligen har fått ett RS-virus så imorgon är det jag som ringer någon som vet. Vi skall egentligen till BVC imorgon och vaccinera men det känns inte helt lämpligt med infektion i kroppen.

Tja, det var väl ungefär det som hänt den här veckan.
Over and out.

2 kommentarer:

AnneSophie sa...

Våra grabbar har också blivit förkylda, lagom tajmat till mannen börjar jobba heltid idag - koksalt och sova sittandes (dagtid) funkar ju hyfsat iallafall!

Hoppas de snart kryar på sig!

Jullan sa...

Mycket riktigt åkte de på ett RS virus så vi har fått lite experthjälp på sjukhuset. Nu är vi hemma igen med två barn som verkar må helt OK och som tur var är Björn hemma till slutet av mars. Annars vet jag inte vad jag hade gjort..