tisdag 9 februari 2010

Misslyckade muffins


Ja vad tror ni att ni ser här ovanför? Precis. Muffins. Pollymuffins för att vara mer exakt.

De som känner mig vet att det där med att hänga i köket är inte riktigt my cup of tea så att säga. Att baka har jag nog inte gjort sen jag gick på dagis, har liksom varken tid eller lust för att hålla på med sånt. Bakverk är till för att ätas är min enkla tes.

I vilket fall som helst så har jag en längre tid planerat att göra muffins eftersom jag köpte ett par jättefina muffinsformar som jag länge velat använda. Sagt och gjort, jag kollade upp vad som ingick i en muffinssmet och konstaterade krasst att det var åtminstone 9 av de 10 ingredienserna som inte fanns hemma hos oss. Med andra ord så tog jag till fusk och köpte en Shake n' Bake smet istället . Till detta var jag lite finurlig och tillsatte kakao och hade då tänkt att toppa detta med Polly choklad. Tyvärr la jag inte Pollysarna i botten utan tryckte i dem efter jag hällt upp smeten. Sen glömde jag också bort tiden i ugnen då jag höll på att bli totalt lomhörd av två barn som skrek värre än krigslarmet som går på måndagarna. I vårt fall var det en himla tur att vi inte installerat brandvarnare i lägenheten än för den hade bränt av sitt larm direkt. Det osade och rökte nämligen rätt bra när jag väl stängde av ugnen och skulle ta ut muffinsen. Man skulle kunna skicka ner de 12 muffinsen till västbanken och ha någon att använda dem till stenkastning för de var verkligen stenhårda. Pollychokladen hade exploderat på något sätt så det vita hade smält ut och blivit kolsvart bränt socker. De såg dock lite goda ut i mitten men det var omöjligt att komma dit eftersom resten av smeten var så hård.

Så härmed har jag bestämt mig för att fortsätta följa min tes att bakverk gör sig bäst i att ätas och att det är bättre att stödja dem som faktiskt får betalt för att baka.

Inga kommentarer: