tisdag 6 oktober 2009

Undrens tid är icke förbi

Glömde berätta att jag blev erbjuden en sittplats igår på tunnelbanan till jobbet. Mannen i 35-års åldern var av spansk härkomst och fick frågade på lite halvkass svenska ifall jag skulle vilja sitta ner. Jämte honom satt 3 andra män i samma ålder och körde som vanligt de tre favoritalternativen som alltid verkar hända när folk får syn på en gravid som står:

a) Titta ut genom fönstret hela tiden (Spelar ingen roll att man åker i en tunnel och att de inte ser ett skit)
b) Stirra i Metro (Trots att alla vet att den tidningen tar ca 2min att läsa)
c) Helt ogenerat stirra på magen och verkligen fundera över ifall det kan vara så att personen i fråga är gravid eller bara tjock.

Tack snälla spanska man för platsen, ni andra av fullständigt svensk härkomst - har ni inte blivit uppfostrade alls?

2 kommentarer:

Anonym sa...

att man inte har "prioriterade" platser på t-banan är ju skamligt!

eller man kanske har det men ingen respekterar det?

/D

Jullan sa...

Seriöst talat så vet jag faktiskt inte riktigt vad det beror på, men om mina små funderingar kanske gör att någon lyfter på sin rumpa för en gravid nästa gång så är det ju värt det.. :)