tisdag 20 oktober 2009

Puh

Efter att ha legat i stort sett sömnlös hela natten och oroat mig för diverse scenarion som skulle kunna komma upp på ultraljudet. Typ att den ena är död, att båda är alldeles för små, att en av dem brutit ryggraden, att en av dem ser ut som Shiva med 8 armar - you get the point. Det blev inte bättre av att allt snor i universum envisats med att lägga till i min näsa och att en viss person drog ett par djupa timmerstockar jämte. Men mellan 02-05 lyckades jag somna till lite för att sedan ligga och småslumra lite tills det att klockan ringde 6.30.

Men allt gick jättebra, Masken och Räkan växer och frodas precis som de ska. Matchvikten just nu ligger på ca 1200g på dem båda så de låg bra till enligt kurvan. Tydligen så växer de lika mycket som vanliga barn gör fortfarande, jag fick berättat för mig innan att efter v 26 så skulle de lugna ner sig lite men det stämmer tydligen inte. I vilket fall som helst så låg båda med huvudet nedåt just nu vilket dock inte är en fixerad eller bestämd position så de kan mycket väl få för sig att vända rumpan till (= kejsarsnitt). Det var även rätt kul att se att de konstant typ fäktar som fan med armarna och säkert får in ett par träffar på varandra då och då. Tanten som gjorde ultraljudet tyckte att de verkade väldigt livliga vilket är ett big Oh-no om jag får säga mitt.

Men vi är glada och lättade över att allt såg bra ut, nu skall jag göra mitt bästa för att inte somna på jobbet.

2 kommentarer:

Fia sa...

Nu måste jag fråga en grej som jag har funderat över... Hur funkar det där med fixering när det är två? Båda två kan ju inte bli fixerade eller hur? Så hur vet man att den som är sist i kön ut inte flippar över och vänder sig i sista sekunden? Kollar man med ultraljud under förlossningen eller vad?

Jullan sa...

Hm bra fråga.. alltså det vi har hört och läst är väl att de gör en massa ultraljud precis innan och under tiden och skulle det vara så att den ena ligger med rumpan till så går det att vända tillbaka när den andra har åkt ut. Tror jag. Men allt hänger tydligen på hur den första ligger, ligger den med huvudet ner så kan man föda vanligt, ligger den med rumpan först så blir det kejsarsnitt. Men det kan ju vara bra att läsa in sig lite mer på det här inser jag..