fredag 16 oktober 2009

Mer tvillingkunskaper

OK nu kan vi nog precis allt som går att kunna om det här med tvillingar. Kursen igår var mycket bra, hon som höll i den är ordf i Svenska Tvillingklubben och har jobbat med det här i typ 20 år. Med andra ord lite mer handfasta råd och tips, inte det här "Det KAN man ju göra, men man KAN ju också göra så här.." bla bla snacket som det står överallt annars. I salen var det väl ungefär 20 par, vi var fyra som var under 30 och resten över. Fick mig direkt en passning att jag minsann inte var så ung ändå med tanke på att medelåldern för förstföderskor är runt 28 i Sverige. Dock är den ju närmare 32 i Stockholm så där drar jag ju ner medlet lite ialfl. Hon tyckte även att alla skulle gå hem och vara sjukskrivna på heltid från v 25 oavsett hur man mår eller inte. Man får ju sig en tankeställare när hon säger att bara för att medelförlossningen äger runt i v 37 så betyder det ju inte att man inte kan få i v 32. Det skulle vara om 4 veckor i så fall för oss - är vi redo för det? Nej.

Det verkade finnas några normala där som jag skulle kunna tänka mig att umgås med efteråt men naturligtvis så var det också de obligatoriska;
- "Jag vill utmärka mig och ställa så mycket frågor som möjligt"
- "Jag vill gärna berätta om alla mina problem och låta alla höra om den"
- "Hej vi är jättetjocka båda två"
Dem vill vi inte bli vän med. När hon föreläsaren sa att man ofta kanske har lite folk runt omkring sig som kan hjälpa till i form av föräldrar och svärföräldrar så var tex nr 2 här ovanför tvungen att tala om att hon minsann INTE hade några som kunde hjälpa henne. Eh.. måste man lufta det inför alla andra?

Sen fick vi oss en tankeställare om det här med föräldrardagar och sånt också. Tanken med att vi får några fler är tydligen inte att man skall vara hemma längre än andra föräldrar utan däremot att man skall kunna vara hemma samtidigt. Vi skulle i princip kunna vara hemma de första 3 månaderna tillsammans vilket känns jätteskönt eftersom den tiden nog kommer bli lite jobbig. Återstår bara att se ifall Björns chef tycker samma sak.

Inga kommentarer: