fredag 25 september 2009

Ankan

Jag tror inte jag är ensam om att vara lite allt för trött på den här Anna Anka just nu. Hon är liksom lite för mycket, lite för överallt och lite för jobbig dialekt på något sätt. Det verkar som att alla älskar att älta och förfasas över hennes uttalande och diverse genusdebatter verkar ha satts igång genom hennes uttalande också. KD verkade ju till och med i början tycka att hon verkade vara perfekt för deras parti men fick sedan göra avslag och tacka nej istället. Kan nog varit en ganska bra idé..

Varför blir hon då så omdebatterad och diskuterad? Jag tror det är två olika diskussioner som pågår i samband med henne egentligen.

1. Allmäna fakta om henne som privatperson: Hon har en rätt taskig människosyn allmänt och beter sig som att hon ALLTID har haft möjlighet att gå omkring med juveler värda mer än hela Kongos BNP. Tjänstemänniskorna de anlitar verkar vara ungefär lika viktiga som ett par skosnören för henne, något man kan knyckla ihop och kasta om de tappar färgen. Att hon själv ser ut som hon inte ätit mat på 7 månader verkar inte ge henne några som helst betänkligheter utan snarare så kan hon med gott mod klaga på alla andra "kändisar" som antingen legat sig till toppen eller opererat allt. Men handen på hjärtat, hur många av oss hade en aning om att det ens existerade en Anna Anka? Och för att vara ännu ärligare; räkna upp 3 låtar som Paul Anka har gjort. Precis.

2. Den andra diskussionen känns kanske lite djupare och har nog egentligen inget med Anna Anka privat att göra utan mer om synen på det här med en hemmafru. Jag får lite känslan av att det är OK att gå hemma om man är snorrik eller har gift sig väldigt rikt men om du är hemma med dina barn och låter din man jobba för en "vanlig" lön så sticker det liksom lite mer i ögonen på folk? Ungefär som att man är dum och inte tar vara på sitt eget liv. På något sätt känns det som att det har blivit lite "fult" i Sverige för kvinnor att ta ett steg tillbaka och säga att man tar hand om hus och barn medan mannen arbetar. På något sätt har alltså Anna Anka satt igång även den här diskussionen men om jag skall vara riktigt ärlig så tror jag inte att hon har någon som helst insikt eller åsikt om detta eftersom det enda hemmafru livet hon känner till verkar vara att packa väskorna inför nästa privat-jet flygning.

Med detta vill jag bara säga att jag tror att ms Anka kommer att vara poppis i exakt 3 veckor till. Men lik förbannat kommer säkert jag och alla andra att sitta bänkade framför serien och förfasas ändå.

Inga kommentarer: