fredag 21 augusti 2009

Swine-flu

Nu verkar de slå på stora trumman om det här med svininfluensan här i Sverige. Det är tjat precis varenda dag om det här vaccinet, vilket som funkar, vilka som skall få och vilka som är mindre viktiga. Tydligen ingår jag numera i gruppen rätt viktig - kanske till och med dubbelviktig när de inser att jag bär på twins.

Men hur skall man våga stoppa i sig något som de knappt har testat? Av förklariga skäl så testar man ju inte ihjäl sig på gravida så efter vad jag har försökt läsa mig till kan de liksom inte ge några klara besked på vad som kan hända. Inte heller vad som kan hända ifall man INTE gör det. Med andra ord ett klart Moment 22. Helt plötsligt känns det inte som att jag kan köra på mitt vanliga försvarstal när det kommer till fågelinfluensa, vanlig influensa, vinterkräksjuka och SARS : "Äh hur stor är risken att man blir smittad liksom? Dessutom är jag typ immun mot sånt där, det är bara mamma och Jonas i min familj som får allt sånt". (Och så är det faktiskt, ni är mycket oftare sjuka än jag och pappa.)

Men nu helt plötsligt så inser jag att jag faktiskt är ansvarig för två andra som kanske inte skulle uppskatta att ha en mamma som i 5 dagar inte kan ge dem någon mat alls. Eller så kanske de inte uppskattar att få en mamma som häller i sig konstiga medel där biverkningarna ännu inte är helt klara? Och är det som vanliga fall där de beskriver att 1 av 10 000 KAN drabbas av infektion/influensa/yrsel etc så vet man ju att det egentligen är 400 av 10 000 som gör det. Typ som att alla järntabletter. Läs gärna Spiderchicks blogg så får ni se hur det är.

(Vid närmare eftertanke läs hennes blogg hela tiden, inlägget om vad man INTE får säga till gravida är klart tänkvärt för alla er som bara öppnar munnen utan connecta den till hjärncellerna först.)

Så, tillbaka till spruta eller inte spruta - hur skall man veta vad man skall göra?

Inga kommentarer: