söndag 7 juni 2009

Honey - Im home!

Did you miss me?

Sådär ja, tillbaka utvilad och fräsch efter en härlig vecka i det superturistiga Rhodos. Vår grekiska sträckte sig till att någon gång säga "Calimera" på morgonen men annars gick det att prata svenska med i stort sett vem som helst. Visste ni för övrigt att Rhodos är den nya finsk-kolonin? Finnar så långt ögat når. De har ett litet annorlunda förhållande till solen också för övrigt, eller så var det bara dem som bodde på vårt hotell. De föredrog nämligen att sitta inomhus i hotellbaren tillsammans med ofantliga mängder cigg och öl. Hela tiden. Hela dagarna.

Vi hade det i alla fall väldigt trevligt. Ända till tisdagkväll, dvs andra dagen när vi hamnade i gamla delen av staden och jag pekade ut en restaurang som jag tyckte så mysig ut. De hade någon skaldjursrisotto som jag absolut skulle testa och Björn gick loss på något grillspett. Det var det VÄRSTA jag någonsin ätit, knappt så att katterna som strök omkring ville ha det. In på tallriken kom nämligen hårdkokt ris i brunsås tillsammans med en miljon calimares, musslor, räkor och något annat odefinerbart. Allt luktade rutten fisk och jag får kväljningar bara jag tänker på det. Efter det hyste vi ett rätt stort agg mot alla "grekiska" restauranger och en kväll tvingade jag till och med iväg Björn till Mc Donalds. En annan rolig sak som inträffade en kväll på restaurang var när servitören frågade Björn ifall han ville ha sin kycklingfilé "rare, medium or welldone"...eh? Det visade sig sen att han missuppfattat Björn och det som kom in var definitivt inte kyckling. Vi är fortfarande osäkra på vad det var för övrigt.

Vi missade även att frukost tydligen ingick i vårt utbud så först 2 dagar innan vi skulle åka kom vi på att vi kunde ju åtminstone fråga vad den kostade. Dock var det ingen jättemiss för frullen var rätt tråkig..

Antalet utlästa böcker från min sida; 4,5 och då ingår samtliga i Stieg Larsson triologin som jag redan läst. Nu kanske ni tror att vi inte pratade eller hade något kul utan bara låg och läste på stranden? Och då har ni helt rätt.. haha. Jag var dock i havet 2ggr vilket nog får räknas som någon form av rekord med tanke på att det var HÖGST 20 grader i vattnet.

Resan hem och dit var en pärs. Flyget gick alltså 07 förra söndagen från Arlanda. Klockan 07.35 hade dryckesvagnen varit ute och samtliga pensionärer och semesterfirare hade beställt in ett x-antal miniflaskor för att fira sin semester. Jag mår illa bara jag tänker på det också, vem vill hälla i sig en GT kl 07 en söndagsmorgon? Jo finnen framför oss. Han kan väl ha varit typ 40+, vägde väl säkert 120 kg och var bara totalt dyngrak innan han ens klev på flyget. Det hindrade inte flygvärdinnorna från att fortsätta servera honom så när vi klev av flyget nere i Grekland så var han aprak och sluddrade med allt och alla. Med sig på resan hade han sin stackars fru som antingen var totalt kuvad och misshandlad eller så har hon förhoppningsvis lämnat in skilsmässoansökan vid det här laget. Killen var nämligen inte nyktrare på hemresan utan snarare tvärtom. Nu blev vi ju dessutom inte upphämtade förrän kl 11 så han hade hunnit med ett par stänkare innan bussen kom och stank som en hel spritfabrik. Jag och B hoppades hela tiden på att den grekiska polisen skulle tvinga honom kvar på land men de var väl mest glada över att bli av med honom.. På hemvägen var han precis lika jobbig och jag tycker verkligen synd om tanten som satt jämte. Hon ägnade precis hela resan åt att titta till vänster för att slippa bli alkoholförgiftad och måste ha en härlig nackspärr nu efteråt.

Nu gäller det att få ordning på allt här i vår tillfälliga bostad men jag tror jag låter det vänta tills imorgon.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tjenare!

Trots inlägget hoppas jag att ni hade en bra semester.

Finnarna och överförfrisknade gubbs/gumms är väl en av anledningarna till varför jag försöker att välja mina resmål lite mer "off the beaten track". Det mesta, om inte allt, är lite bättre, lite billigare och lite mer genomtänkt.

Jag och kärleken har precis bokat 2v i Kina i Aug, ni är välkomna att hänga med!

Kram, D.

Jullan sa...

Hej D,

Jo alltså vi skall inte klaga. Vi visste ju vad vi gav oss in på och när man bokar en resa enbart 1½ vecka innan man skall åka så får man väl kanske ta det för vad det är också.

Kina låter ju fantastiskt, jag skall genast nämna detta för han som bestämmer!