onsdag 22 oktober 2008

En god samhällsmedborgare

I måndags åkte jag tunnelbana eftersom det regnade ute. Det tillhör inte vanligheterna och jag spyr av bara tanken på att stå i den där stanken och trängseln mer än nödvändigt. När jag kom fram till Hornstull så stod det en rätt ung man, typ 35 och sålde Situation Stockholm. Jag hade ju som vanligt inga lösa pengar på mig men bestämde mig för att gå och ta ut för att stödja honom lite. Jag har tidigare köpt boken "Hemlös med egna ord" och läst om en Reine som ofta står i Hornstull och säljer. Dock var detta inte Reine utan en annan kille. Han blev jätteglad för att jag köpte och han verkade faktiskt ganska "normal". Jag frågade om han hade skrivit något själv i, det hade han inte men däremot blev han jättestolt eftersom hans fru fått en dikt publicerad. Vi stod och pratade lite om att han borde börja skriva medan han försökte få fram dikten då han i samma veva berättade att det gick så långsamt för honom att bläddra eftersom han varit ute och kastat pinnar?!?

I vilket fall som helst så ångrade jag lite efteråt att jag inte köpte en kaffe eller något åt honom. Jag blir ofta sådan, när jag väl har köpt tidningen så tycker jag så himla synd om dem att jag kunnat bjuda dem på en trerättersmiddag, ta med dem hem och låta dem duscha samt sova på soffan typ. (Har inte delgett Björn om dessa tankar än) Samtidigt känner en annan del av mig att det kan ju inte vara såååå svårt att få ett jobb? Eller är det det? De här försöker ju åtminstone att göra något i och med att de säljer tidningar om man jämför med de som bara tigger. Jag har i alla fall bestämt att vi istället för julkort skall köpa en tidning och skicka hem till släkt och vänner. Eller jag skickar ju inte julkort men Björn har ju typ 20 släktingar som han skickar till..

Frågan är om det bara är ett sätt för mig att försöka dölja min egna ångest över ett allt mer eskalerande shoppande?


För övrigt; när jag kom hem och skulle läsa tidningen så ser jag att mannens tjej är med på 4-5 sidor i mitten och tydligen är en rätt känd skribent i Situations tidningen. Han kanske inte var helt normal ändå..

Inga kommentarer: